FORUM WKKR PTTK 'CYKLISTA' WŁOCŁAWEK

Forum dyskusyjne WKKR PTTK "CYKLISTA" WŁOCŁAWEK poświęcone turystyce rowerowej i nie tylko rowerowej ;)


#1 26-08-2014 12:28:00

 darek61

Administrator

Skąd: Włocławek
Zarejestrowany: 31-10-2008
Posty: 810

Prezydent podpisał ustawę dot. obowiązku noszenia odblasków

http://prawo.rp.pl/artykul/1039444.html

Każdy pieszy, poruszający się po zmierzchu po drodze poza obszarem zabudowanym, będzie miał obowiązek używania elementów odblaskowych - zakłada nowelizacja Prawa o ruchu drogowym, którą podpisał prezydent Bronisław Komorowski.

Ustawa wejdzie w życie po upływie 12 miesięcy od dnia ogłoszenia. Do tej pory obowiązek noszenia odblasków miały jedynie dzieci do 15. roku życia.

Pieszy będzie mógł się poruszać bez elementów odblaskowych po zmierzchu jedynie po drodze przeznaczonej wyłącznie dla niego lub po chodniku bądź w strefie zamieszkania.

Policjanci zwracają uwagę, że pieszy, który porusza się po ciemnej drodze bez odblasków, jest praktycznie niewidoczny. Kierowca jest w stanie zauważyć taką osobę dopiero z odległości 20 metrów. Natomiast jeśli pieszy ma elementy odblaskowe, kierowca widzi go już z ponad 150 m.

Problem zwykle nasila się jesienią i zimą, kiedy zmierzch zapada wcześniej. Policja przekonuje, że nawet w terenie zabudowanym i przy świetle lamp człowiek poruszający się wzdłuż drogi, a nawet przechodzący przez jezdnię, jeśli nie ma odblasków - jest słabo widoczny dla kierowcy.


"Nie przejmuj się życiem i tak nie wyjdziesz z niego żywy."

Offline

 

#2 18-10-2014 18:38:29

 darek61

Administrator

Skąd: Włocławek
Zarejestrowany: 31-10-2008
Posty: 810

Re: Prezydent podpisał ustawę dot. obowiązku noszenia odblasków

http://stylzycia.newsweek.pl/polski-pie … 926,1.html


Polski pieszy nie chce być widoczny!
Materiały prasowe
02-08-2014 , ostatnia aktualizacja 18-09-2014 11:10

Przy okazji nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym rozgorzała dyskusja o elementach odblaskowych, jakich według nowego prawa musimy używać po zmroku, poruszając się po terenie niezabudowanym. Nie byłoby w tym pewnie nic dziwnego, gdyby nie to, że odblaski sprawdziły się już w wielu krajach europejskich, a wprowadzenie ich okazało się sukcesem. Dlaczego zatem polski pieszy nie chce być widoczny i czy nakazy rzeczywiście się sprawdzają?

Czy nakaz to właściwa droga?

Niestety Polska jest w ścisłej czołówce, jeśli chodzi o liczbę wypadków drogowych, plasujemy się zaraz za Litwą i Rumunią. Policja alarmuje, że wskaźnik ryzyka drogowego jest u nas dwa razy wyższy niż średnia UE. Podpisana przez prezydenta nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym nakazuje poruszającym się po zmroku pieszym zakładanie elementów odblaskowych. Docelowo takie rozwiązanie ma znacznie zmniejszyć liczbę wypadków z udziałem pieszych, których w samym 2012 roku było 10 309. Według wyliczeń co 47 minut dochodzi w Polsce do takiego wypadku. Wielu z nich można uniknąć. Czasami wystarczy, by pieszy był widoczny. Wśród wypowiedzi o zasadności noszenia odblasków przebijają również te, że nakaz to nie jest właściwa droga. Kluczem do sukcesu zdaniem wielu powinna być edukacja i kreowanie potrzeby noszenia kamizelek odblaskowych, a nie przymus. O wypowiedź w tej sprawie poprosiliśmy panią Anetę Niciak, specjalistkę w zakresie odblasków, właścicielkę serwisu www.odblaski24.com.pl: Prawda zwykle leży gdzieś pośrodku. Zgadzam się z poglądem, że najpierw musimy edukować społeczeństwo, a potem wymagać. Z drugiej jednak strony statystyki policyjne są alarmujące, na drogach ginie wielu pieszych i najzwyczajniej w świecie nie ma czasu na zmianę mentalności ludzi. Potrzebne są doraźne działania i ten „środek przymusu”, o którym tak wiele się mówi i pisze. W grę wchodzi przecież nasze bezpieczeństwo.



Niewidoczny pieszy

W internecie furorę robi film nagrany przez śląską policję, który obrazuje widoczność na drodze w kamizelce odblaskowej i bez niej. Doskonale na nim widać, że czasami pieszego można dopiero zauważyć dosłownie przed maską samochodu – gdy może już być za późno na reakcję. Jak potwierdziło wiele testów, elementy odblaskowe sprawiają, że jesteśmy dobrze widoczni z odległości 150 metrów. To może nam uratować życie.

Niestety Polska jest w ścisłej czołówce, jeśli chodzi o liczbę wypadków drogowych, plasujemy się zaraz za Litwą i Rumunią.

Sama jestem kierowcą i często zauważałam pieszego dopiero kilka metrów przed samochodem. Zatrważające jest to, że często poboczami poruszają się dzieci, które w żaden sposób nie są oznakowane. To na nas – dorosłych – spoczywa obowiązek dbania o ich bezpieczeństwo – mówi Aneta Niciak.

Z nowych uregulowań prawnych najbardziej cieszą się kierowcy. To oni sami zabiegali o to, by nałożyć obowiązek noszenia odblasków na wszystkich pieszych, a nie jak dotychczas, na dzieci do 15 roku życia.



Odblaskowa Europa

W naszym kraju nie ma wymogu posiadania w aucie kamizelki odblaskowej. W innych państwach kwestię tę regulują przepisy prawa. Oczywiście nie są one jednolite i w niektórych krajach przepisy obejmują również rowerzystów i motocyklistów. W większości przepisy regulują kwestię posiadania kamizelki w aucie (na wypadek zepsucia się samochodu, gdy należy go opuścić na drodze). Kamizelki odblaskowe muszą być na wyposażeniu aut m.in.: w Austrii, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii, Chorwacji, Finlandii i Portugalii. Francja, Luksemburg, Finlandia oraz Węgry poza zakładaniem kamizelek przez osoby opuszczające uszkodzone auto nakładają również obowiązek zakładania ich przez rowerzystów czy pieszych poruszających się po zmroku. Przed wyjazdem do konkretnego kraju europejskiego warto sprawdzić obowiązujące w nim przepisy.

Przepisy dotyczące odblasków w krajach europejskich rzeczywiście są niejednolite. W niektórych państwach obowiązują przepisy mówiące o tym, że kamizelek w aucie musi być tyle, ilu pasażerów w nim. Inne z góry ustalają, że kamizelka musi być w kabinie, nie zaś w bagażniku. Finlandia z kolei dopuszcza stosowanie chociażby zakładanych na odzież odblaskowych pasów, ustawodawca zatem nie narzuca formy poprawienia swojej widoczności na drodze – mówi Aneta Niciak.

Okazuje się, że nawet w rozwiązaniach, które mogą poprawić nasze bezpieczeństwo na drodze, można doszukiwać się drugiego dna. O odblaskach warto rozmawiać szczególnie w kontekście podniesienia świadomości społecznej i edukowania obywateli, że jest to rzeczywiście konieczne. Ale dyskusje te nie powinny jednak sprowadzać się jedynie do stwierdzeń, że jest to prawo wydumane i niepotrzebne. Polska zajmuje pierwsze miejsce w Europie pod względem wypadków z udziałem pieszych, tego typu działanie jest zatem krokiem do wyjścia z impasu. Zaufajmy mu, tym bardziej że sprawdziło się w wielu krajach UE, bo według statystyk z 2012 roku zmalała w nich liczba śmiertelnych wypadków z udziałem pieszych.


"Nie przejmuj się życiem i tak nie wyjdziesz z niego żywy."

Offline

 
COPYRIGHT BY ˆ WKKR PTTK "CYKLISTA" WŁOCŁAWEK 2008 - 2014

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
https://lukaszsurma.pl/ http://spiermassa-supplementennl.eu pojemniki