FORUM WKKR PTTK 'CYKLISTA' WŁOCŁAWEK

Forum dyskusyjne WKKR PTTK "CYKLISTA" WŁOCŁAWEK poświęcone turystyce rowerowej i nie tylko rowerowej ;)


#1 14-10-2011 10:50:04

 darek61

Administrator

Skąd: Włocławek
Zarejestrowany: 31-10-2008
Posty: 810

Okulary

http://www.bike.pl/wiadomosc/97/

Okulary sportowe, a w szczególności rowerowe spełniają podobną rolę co inne okulary. Chronią nasze oczy nie tylko od słońca, ale także od urazów mechanicznych wywołanych drobinami piasku, kamieniami oraz owadami. Okulary sportowe swoim wyglądem znacznie różnią się od okularów korekcyjnych oraz "cywilnych" okularów przeciwsłonecznych.

Są niemal w 100% wykonane są z poliwęglanu (tworzywo wykorzystywane m.in. do produkcji reflektorów samochodowych), który charakteryzuje się dużą elastycznością oraz bardzo dużą wytrzymałością na uderzenia. Ta cecha jest niezwykle ważna, bo w przypadku uderzenia pęknięta soczewka lub oprawka może, a nawet na pewno spowoduje uszkodzenie oka.

Podczas zakupu okularów koniecznie trzeba je przymierzyć. Bezwzględnie muszą być wygodne, bo przecież będą tkwiły na nosie czasem kilka godzin. Warto zwrócić uwagę na miejsce, którym okulary opierają się na nosie oraz na zauszniki. To właśnie w tych miejscach niewygodne okulary będą nam przypominały, że właśnie ich używamy.
Jeśli chodzi o soczewki to sprawa nie jest już taka prosta. Przede wszystkim soczewki musza chronić przed szkodliwym promieniowaniem ultrafioletowym.

Promieniowanie ultrafioletowe dzieli się na trzy pasma: UV-A, które w znikomym stopniu jest osłabiane przez atmosferę i wnikając głęboko w skórę działa na system immunologiczny, UV-B, które powoduje efekt oparzenia skóry. Jest ono w dużej części pochłaniane przez warstwę ozonową w stratosferze oraz UV-C, które jest zabójcze dla człowieka (służy do sterylizacji narzędzi chirurgicznych). Na szczęście jest ono w całości pochłaniane przez górne warstwy atmosfery.

Kupując okulary znanych producentów (m.in. Briko, Carrera, Oakley, Rudy Project, Uvex) można mieć pewność, że ich soczewki chronią przed szkodliwym promieniowaniem. W przypadku nieznanych produktów lepiej jest kupić okulary o jaśniejszych soczewkach. Dlaczego? Każda ciemna soczewka powoduje rozszerzenie źrenicy, a tym samym do wnętrza oka dociera większa dawka szkodliwego promieniowania.

Właściwie kolor soczewek decyduje o przydatności okularów w danych warunkach. Z pewnością ciemne szkła nie będą najlepszym wyborem do jazdy po zacienionym lesie. Soczewki ciemne w szarych, niebieskich lub brązowych odcieniach o przepuszczalności 10 - 25% światła znakomicie nadają się na ostre słońce i otwarte przestrzenie. Często pokryte są warstwą odblaskową (lustrzaną), która dodatkowo zabezpiecza przed promieniowaniem cieplnym.

Najbardziej uniwersalne soczewki o przepuszczalności 25 - 60% światła mają najczęściej barwę jasno szarą, źółtą, złotą, pomarańczową lub bursztynową. Bardzo dobrze spisują się zarówno w słońcu jak i w cieniu.

Soczewki o przepuszczalności światła powyżej 60% znakomicie nadają się do jazdy w deszczu jak i�po zmroku. Często używają ich osoby ze słabszym wzrokiem (szczególnie te bezbarwne).

Coraz częściej producenci sprzedają wraz z oprawkami kilka kompletów wymiennych szkieł w różnych kolorach. Rozwiązanie takie jest praktyczne i co ważne zdecydowanie tańsze niż kilka par okularów.
Pewien kłopot mogą mieć osoby, które na co dzień noszą okulary korekcyjne. Najlepszym rozwiązaniem w takich przypadkach jest stosowanie soczewek kontaktowych z tym, że nie każde oko je toleruje. Wtedy pozostaje tylko kupić model okularów wraz z optyczną przystawką. Znani producenci mają takie modele w swojej ofercie.

Wentylacja okularów to też nie błahostka. I choć okulary chronią od wiatru, to jednak dobrze, gdy część tego powietrza dostanie się pomiędzy szkło, a oko. Podczas wysiłku temperatura ciała wzrasta, a otaczające twarz okulary zaczynają parować. Wszelkiego rodzaju warstwy przeciwparujące poprawnie działają krótko, dlatego dobre okulary umożliwiają właśnie przepływ powietrza w przestrzeni pomiędzy okiem, a okularami. Dzięki tej cyrkulacji para wodna nie osiada na wewnętrznej powierzchni szkieł.

Pozdrowienia z siodełka
Paweł Borowski


"Nie przejmuj się życiem i tak nie wyjdziesz z niego żywy."

Offline

 
COPYRIGHT BY ˆ WKKR PTTK "CYKLISTA" WŁOCŁAWEK 2008 - 2014

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
przegrywanie kaset vhs ginekologia warszawa