FORUM WKKR PTTK 'CYKLISTA' WŁOCŁAWEK

Forum dyskusyjne WKKR PTTK "CYKLISTA" WŁOCŁAWEK poświęcone turystyce rowerowej i nie tylko rowerowej ;)


#1 19-03-2015 06:42:55

 darek61

Administrator

Skąd: Włocławek
Zarejestrowany: 31-10-2008
Posty: 810

Pasy rowerowe na nowo powstających drogach wreszcie legalne

http://www.transport-publiczny.pl/wiado … 48280.html

10 marca znowelizowany został jeden z aktów wykonawczych ustawy Prawo Budowlane. Mowa o rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Zmianie uległy m.in. zapisy związane z projektowaniem infrastruktury rowerowej.


Chociaż wymieniony wyżej dokument nie jest powiązany z wciąż wyczekiwanymi przez rowerzystów zmianami przepisów wykonawczych Prawa o Ruchu Drogowym, to jego nowelizację należy uznać za krok w dobrym kierunku.

Pasy rowerowe na nowych drogach

Zatwierdzona 10 marca zmiana rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne – oprócz uporządkowania szerokości pasów ruchu ogólnego na drogach publicznych – likwiduje oczywisty absurd, jaki tworzył §46 ust. 3 dokumentu. Wcześniejszy zapis zezwalał na wyznaczanie pasów rowerowych jedynie przy przebudowach lub remontach dróg, nie dopuszczając ich projektowania na nowo budowanych ulicach. Teraz będzie to możliwe, bowiem w wyniku nowelizacji wadliwy przepis uzyskał brzmienie:
„Na drogach klasy G, Z, L i D na terenie zabudowy dopuszcza się wyznaczenie pasów ruchu dla rowerów o szerokości nie mniejszej niż 1,5 m i nie większej niż 2,0 m każdy, przy czym dopuszcza się jej zwiększenie w obrębie skrzyżowania do 3,0 m. Pas ruchu dla rowerów oddziela się od sąsiedniego pasa ruchu znakami poziomymi lub wyspą dzielącą”.

Pewne wątpliwości budzić może fakt, iż rozporządzenie w nowej formie dopuszcza tworzenie pasów rowerowych wyłącznie na terenie zabudowy. Udogodnienie w postaci pasów mogłoby okazać się przydatne także na terenach zamiejskich, szczególnie tam, gdzie odseparowany linią poziomą ciąg o szerokości 2 m (maksymalna szerokość pasów rowerowych) byłby dla rowerzysty dużo bardziej komfortowy i bezpieczny, niż przestrzeń o szerokości 1,5 m (tyle maksymalnie może mieć pobocze).

Uwagi cyklistów nieuwzględnione

Likwidacja absurdu związanego z art. 46 to niewątpliwy pozytyw, jednak warto zauważyć, iż nowelizacja nie uwzględnia kilku innych problemów związanych z projektowaniem infrastruktury rowerowej. W trakcie prac nad nowelizacją organizacje rowerowe zgłaszały postulaty dotyczące uregulowania kwestii związanych m.in. z minimalnymi promieniami łuków poziomych, sposobami oddzielania dróg rowerowych od chodnika, skrajni poziomej na łukach i odcinkach o pochyleniu podłużnym czy dopuszczalnych konstrukcji tras.

Dodatkową nieścisłość tworzy uchylenie załącznika nr 5 określającego rodzaj nawierzchni na drogach rowerowych (asfalt lub kostka betonowa) połączone ze zmianą wprowadzoną w §152 ust. 1, który uzyskał następujące brzmienie:
„Konstrukcje nawierzchni jezdni dróg publicznych oraz nawierzchni przeznaczonych do postoju pojazdów,ruchu pieszych i rowerzystów mogą być projektowane indywidualnie lub według katalogów typowych konstrukcji, z zastrzeżeniem ust. 5”.

Oznacza to, że rowerzyści jeszcze bardziej niż do tej pory będą zdani na wiedzę projektantów oraz urzędników wdrażających standardy budowy dróg rowerowych w poszczególnych jednostkach administracyjnych.

Nowe przepisy wejdą w życie 25 marca bieżącego roku.

Rafał Stawecki


"Nie przejmuj się życiem i tak nie wyjdziesz z niego żywy."

Offline

 
COPYRIGHT BY ˆ WKKR PTTK "CYKLISTA" WŁOCŁAWEK 2008 - 2014

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
http://telemapa.online BetonovÊ jímky septiky výroba a prodej BetonovÊ Jímky Nový Bor